4-12 t/m19 december ,auckland - Reisverslag uit Torbay, Nieuw Zeeland van cathelijne de jager - WaarBenJij.nu 4-12 t/m19 december ,auckland - Reisverslag uit Torbay, Nieuw Zeeland van cathelijne de jager - WaarBenJij.nu

4-12 t/m19 december ,auckland

Blijf op de hoogte en volg cathelijne

19 December 2015 | Nieuw Zeeland, Torbay

4-12 t/m 19 December

Alweer 2weken in nieuw zeeland .

Nieuw zeeland :
Hele open easy going vriendelijke mensen, alles draait om gezellig eten samen , outdoor , kleding is hier niet zo heel belangrijk. Op feestjes neem je je eigen drinken en eten mee zo om wat bij te staan bij de gastheer/vrouw , dit geeft een enorme ruimte om vaker mensen uit te nodigen , als je hier naar iemand toe gaat neem je automatisch wat mee , klein groot wat je wilt. Ontmoetingen gaan gelijk met een knuffel ipv een hand, ik werd 3keer raar aangekeken toen ik een hand gaf 

Als je de bus pakt , give a signal to driver , anders rijden ze gewoon je bushokje voorbij , hele lieve dingen al meegemaakt , bus driver die me gratis meenam omdat hij geen kleingeld terug had , een andere die me ergens af zette omdat ik de verkeerde bus had genomen. Vrienden van Lieke zijn echt zo open , trakteren je gewoon , hoe ze hier denken en leven ik houd ervan. Materie is voor sommige wel belangrijk maar het merendeel van de mensen hier hecht meer waarde aan leuke dingen doen , eten en buiten zijn.

In de parken heb je BBq’s staan , waar iedereen gezamenlijk gebruik van maakt.
Voor de rest de natuur is echt zo mooi, elke keer als ik de zee weer zie verbaas ik me erover hoe mooi blauw deze is , het park is zo mega mooi opgeruimd en zo groen. In auckland heb je eigenlijk maar een klein gedeelte wat hoge gebouwen heeft en het drukke winkel centrum is , daarom heen heb je allemaal hele leuke wijken met leuke kleine winkel straatjes en shopping Malls die zijn hier enorm popular . Groote parkeerplaatsen met mega veel winkels .

De eerste keer dat ik in de stad liep zag ik veel mensen in basic kleding lopen , sport kleding , zelfs zo op het terras zitten. Het is hier heel normaal als je van het sporten af komt dat je even nog een drankje in deze kleding doet , haha , als je dit in nl doet voel je je niet zo comfortabel.
Heel veel eet tentjes , cafe’s restaurants , af en toe vraag je je af hoe ze rond kunnen komen , soms zitten er wel 10 eet tentjes in een klein straatje.
Vlak bij de zee , zo heerlijk , er staat wel altijd een windje , soms kan het zo hard waaien dat bijna alles van je tafel af waait als je op het terras zit , zo veel mooie parken , andere vogels ,andere geluiden.

In een woord : Amazing , ik ben echt al verliefd geworden, ik kijk uit naar de rond reis met jules die 27 december komt , eerst nog kerst bij Familie Ronan , bbqen  met kerst in je zomer jurkje raar is dat.

Maar voordat ik in auckland was had ik nog een spannende nacht en vlucht te gaan….



3 en 4 december
De nacht voordat ik vloog was erg onrustig, super exciting , bang dat ik me ging verslapen , aah waarom heb ik ook al weer die oude telefoon bij me , die af en toe uit valt , waarom is de airo hier standje ijscel!! Heerlijk alleen reizen 
Uiteindelijk naar 3x wakker worden en slapen word ik om 5.20 wakker , fijn het is een redelijke tijd om er al uit te gaan , ik pak mn spullen en vertrek gauw uit de enorm koude kamer en check uit , de man van het hostel vraagt me nog of ik wat wil eten maar kan echt niet eten nu , krijg echt geen hap weg.

Loop naar het trein station , he jakkes dicht aan deze kant , lichtelijk paniekerig loop ik erom heen , kan het in eerste instantie niet vinden, maar dan vind ik de andere ingang. (leuk! slecht slapen maakt je altijd zo lekker nuchter pff)

Aangekomen bij de trein , ben ik binnen 30min op het vliegveld , daar moet ik nog een speciale trein pakken en dan ben ik rond 8.00uur bij mijn gate , denk je dat het niet erger kan naar een slechte nacht en een aankomt om 00.10 in Nieuw zeeland , Mooi wel , vertraging van 1uur.

Naar 3 films , 5dutjes en 2x eten (10uur later) is het dan eindelijk zo ver : NIEUW ZEELAND , jaren over gedroomd en dan ben ik er nu toch echt!
Het is inmiddels 00.55u (nieuwe tijd , Nieuw zeeland is vanaf malaysia 5uur verschil , vanaf Nl 12uur) land ik , het door de douane gaan duurt echt super lang , je krijgt 2 controles , 1 paspoort en de vraag wat je komt doen, laat mijn working holday zien en dan nog je tas , de controles zijn veel maar gaan heel gemoedelijk.

Absoluut geen eten meenemen het land in want dan maak je de Kiwi Boos , ik heb netjes alles nog even gauw weg gegooid voordat ik mn tas check heb.

Om 2.30uur sta ik dan eindelijk buiten , ja ik kan wel zeggen mega ontregeld , geen tijdsbesef , mega gaar , maar nadat ik de bus naar het centrum pak met de hele lieve bus driver ben ik al helemaal in de wolken.
Voel me gelijk om me gemak, nog wel even gauw in de bus opgezocht waar ik naar een hostel moet gaan zoeken want die had ik nog niet geboekt , ging niet zonder credit card , wat me wat zorgen gaf zo midden in de nacht, maar om 3.30uur sta ik met wat hulp van wat mensen van de straat in mijn hostel voor mijn eerste nachtje in NIEUW ZEELAND!

De eerste dag
Ik sta helaas om 10.00uur al op want ik moet op tijd uitchecken , ga het centrum in en ben echt meteen zo onder de indruk , in verhouding met Kuala lumpur is dit eigenlijk echt niks.

Iedereen loopt er kei basic bij , veel mensen in sport kleding , hier en daar kerst muziek en bandjes (met 22graden), auckland voelt als een klein stadje terwijl het echt mega groot is . Als je in de winkels binnen komt zeggen ze : Hi Hello , How Are you ?!! zo raar dat ze mij dat vragen , maar hier is dat normaal . Ondertussen ben ik er al aan gewend en ga ik soms als ik zin heb een heel gesprek aan met de verkopers , Kei gezellig , soms ook mega irritant want dan achter volgen ze je bijna in de winkel omdat ze je willen helpen .

Om 16.00uur haalt lieke me op en gaan we nog even langs de shopping Mall , dat is hier heel normaal het stikt ervan , echt goedkope winkels niet normaal , een hele Shopping Mall vol met een soort of H&M winkels , dit dan ook met alles , huis tuin en keuken spullen , boeken , schoenen noem maar op.

Ik Logeer gezellig bij haar in haar super leuke oude huis(dit is verdeeld in 3e , er wonen 3 mensen) ben echt verliefd zo mooi oud.
Zaterdags (5december) Brengt ze me naar de Familie Ronan , Wonen op de Glevard Road 1a Torbay in auckland, dit is 25min van haar vandaan.
Auckland heeft een stadscentrum waar de hoge gebouwen staan denk dat het net zo groot is als Tilburg centrum , dan daarom heen heb je allemaal wijken , het is echt mega groot van de ene naar de andere kant duurt echt 1,5uur rijden excl. File want het is ook nog eens heel druk hier want iedereen heeft een auto. Auckland is een Volcanische gedeelte waardoor alles van hoog naar laag loopt en fietsen is dus echt niet te doen hier , misschien met een mountainbike.


Ik ontmoet Nathalie (moeder) Clenice (1,5jaar oud) Fionn (4,5jaar) en Sean (papa) wonen sinds 6jaar in Nieuw zeeland , komen oorspronkelijk uit Ierland.
Ze hebben een heel leuk huis , boven hebben ze een balkon met een trap aan de zijkant , de keuken en woonkamer zijn boven , dat is echt heerlijk want je kunt vanuit hier het hele gedeelte zien waar ze wonen en een stukje van de zee door de bomen. Ik slaap boven , heb mijn eigen slaapkamer en ja wel, ook mijn eigen badkamer , voel me net een prinsesje.

Dit weekend gaan we naar de Santa claus intocht kijken (met 28graden)de kerstboom versieren en bezoeken we 2 Kiwi markten , heb echt al een leuk weekend met veel local plaatsjes , dingen en ontmoet ook wat vrienden van hun.


Maandag 7 december t/m vrijdag 11december.
Op basis van vrijwilligers werk mag ik hier verblijven , ik sta elke ochtend op om 6.20uur zet het ontbijt klaar , ruim de vaatwasser uit en als ze klaar zijn ruim ik alles weer op , rond 7.30uur zijn ze meestal al weg en ben ik rond 8uur klaar. (i love :workaway.com)

Dan heb ik de hele dag tot +/-16.00uur en ga dan koken , samen eten , afruimen en om rond 19.oouur klaar. Mega relaxt dus !
Ik heb een enorme Jetlag , het is echt 10x erger dan vanaf Nl naar Malaysia , lijkt net elke keer als ik buiten loop of ik op zn kop loop , ja dit klinkt erg raar maar zo voel ik me echt , beetje misselijk en heel moe . Zit natuurlijk onder de evenaar en 12uur verschil met thuis is toch niet niks , ondanks dat dit heel negatief klinkt is ook dit weer een aparte mooie ervaring.

Heel de week doe ik in mijn vrije tijd lekker waar ik zin in heb , zo veel ME TIME , really nice .
Yoga , hardlopen , wandelen in het mooie park en bij het strand waar ik 5min vandaan zit , naar de winkel , filmpjes kijken , chillen in de zon en Koken want ondanks dat dat mijn werk hier is doe ik dat heel graag .
Het koken is echt super ze halen zo veel fruit en groente in huis , ik word er blij van . Mag maken waar ik zin in heb als ik ook maar wat maak met vlees , ik vermaak me prima in de keuken , naar 3dagen mag ik eigenlijk al nooit meer weg van Nathalie .

1 dag maak ik een mooie wandeling naar Browns Bay , het is echt prachtig hier , de huizen zijn echt engels , de planten die hier groeien zijn echt zo mooi, andere vogels , ik denk dat ik verliefd ben geworden !!

Waar ik nog wel enorm aan moet wennen is dat de auto’s links rijden , al 3x gehad dat ik aan de verkeerde kant van de auto wil instappen en met oversteken kijk ik links rechts , terwijl het echt rechts links moet zijn 

Het 2e weekend .
Lieke pikt mij vrijdag ochtend op en we gaan op sight seeing , ik zie dit weekend heel veel van Auckland , heel fijn om er even uit te zijn . Vrijdags zijn we bij een nederlandse winkel geweest waar lieke af en toe wat spullen koopt die ze toch wel erg mist als ze hier is later nog in Lonsby geweest , wat een enorm leuke winkel straat heeft met dure winkels en leuke gezellige cafe en restaurantjes .

Daarna gaan we nog naar een Biologische winkel , wauw ik ben onder de indruk , het is net een kleine sligro en dan mega gezellig ingericht met allemaal bio food , ik wil alles wel kopen , heel veel lekkers , we kopen wat lekkere dingen en een speciaal biertje.
Savonds eten we gezellig een zelfgemaakte pizza met dat heerlijke biertje en naar het eten lopen we nog even naar Mount Eden street waar een belgische bier cafe zit.
Zaterdag gaan we wat drinken met een vriendin van haar (haar vrienden zijn echt super leuk , heel vriendelijk en open , voel me meteen op me gemak)

Later pakken we de auto naar Takapuna , dit ligt aan het strand , de zon komt door en het is heerlijk Bikini weer , Koop nog een coole pet van Rip curl en dan gaan we lekker op het strand chillen.
Echt niet normaal als die zon door komt , het is hier heel anders warm als in europa , als die zon doorkomt is het echt voor je gevoel 30graden terwijl het echt maar rond de 26 is , hij is heel sterk , ik gebruik ook echt factor 50 hier. Het uitzicht ook weer hier is weer zo prachtig , die mooie blauwe zee , je zult hier zo wonen aan het strand , super!

Als we thuis komen springt lieke onder de douche kook ik eten en gaan we daarna naar Pip een andere vriendin van haar , die woont in een heel mooi appartement in een dure wijk , ook daar word ik met open arme ontvangen , krijg gelijk een glas wijn in mn handen gedrukt en een stuk taart .
Later op de avond gaan we op stap , het is heel leuk hier ik heb een heerlijke avond.
Heb nog wel even overdag een paar gympjes gekocht want heb alleen maar mijn hardloop en wandel schoenen bij me , heerlijk die goedkope winkels 4NZ dollar voor een paar schoentjes (dat is rond de 3,50euro) Fijn om zn easy going leven te hebben en blij te zijn met een paar Cheap schoentjes , alles moet zo goedkoop mogelijk zijn want als het dan in de weg zit in mn backpack of wat dan ook gooi ik het mooi weg , ideaal.

In de 2e week , kook ik weer heel veel lekkere dingen , ga 2keer op pad naar een buurt ook nog een keer naar browns Bay waar ik een 2e hands winkeltje vind en laat ik toch nog even een vest nodig hebben want maar 1 trui is toch wel echt te weinig , het weer is echt heerlijk hier maar een vestje of trui heb je soms nog wel eens nodig , in deze winkel koop ik een mega lief jurkje voor 6dollar een vest , billabong broekje en 2 engelse boeken voor 22dollar ( 16euro) heerlijk zo low budget leven naar dat ik jaren altijd maar kon kopen waar ik zin in had en 100euros uitgaf aan kleding en dan nog in je kast kijken en zeggen ik heb niks om aan te doen vanavond .Ben nu heel blij met mijn leuke goedkope aanwinst.

Helaas loop ik deze week nog even een flinke ontsteking op aan mn hand , fijn zit nu nog even aan de antibiotica *blegh

Vrijdags 18 december ga ik samen met lieke naar Devonport , en lunchen we smiddags bij de haven , de zon is mega warm het waait alleen mega hard , samen met wat vriendinnen komen we de middag gezellig zo door,wauw i really love it here .

Ga maar eens stoppen met typen want ik kan blijven vertellen , het leven hier is in ieder geval heerlijk , aankomend weekend gaan we naar een kerst markt , eetmarkt op zondag en dan nog 5dagen voor kerstmis , kijk er naar uit , 26graden en Bbqen haha dat word wel even een heel andere kerst dan normaal .
Ondanks dat we een kerstboom hebben staan en ik hier en daar kerstmuziek hoor heb ik totaal geen kerst gevoel met deze temperaturen , zit wel af en toe lekker naar de nederlandse radio te luisteren , heel gek want dan hebben ze het over deze avond en dan is het hier al ochtend .

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en tot volgend jaar!! Als jullie smiddags nog olliebollen aan het bakken zijn om 12.00uur is het bij mij al zo ver .

Mocht je het leuk vinden om mij jou levens verhaal te vertellen , wat je gaat doen met kerst maakt niet uit wat altijd welkom want vind het mega leuk om mailtjes te krijgen vanuit Nederland : cat_helijne@hotmail.com

Weer een hele dikke kus voor iedereen en tot de volgende keer !

  • 19 December 2015 - 10:47

    Yolande En Rob:

    Hoi meis,

    Jouw droom uitgekomen!
    Wat een geweldig verhaal weer....
    Je moet straks maar een bundel uitgeven als je weer in nederland bent!

    Zeker vreemd die temperaturen rond de kerstperiode!
    Hier is het ook niet koud hoor...
    Geniet er maar lekker van !

    Fijne Kerstdagen van ons allemaal

    Yolande en Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Torbay

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2016

18 Maart 2016

24 Februari 2016

Auto gekocht , Meet Hein en Roos en Surf

28 Januari 2016

road trip

19 December 2015

4-12 t/m19 december ,auckland

07 December 2015

24-11 t/m 3-12
cathelijne

Actief sinds 20 Nov. 2015
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 2437

Voorgaande reizen:

20 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: