Auto gekocht , Meet Hein en Roos en Surf - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van cathelijne de jager - WaarBenJij.nu Auto gekocht , Meet Hein en Roos en Surf - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van cathelijne de jager - WaarBenJij.nu

Auto gekocht , Meet Hein en Roos en Surf

Blijf op de hoogte en volg cathelijne

24 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Gisborne

27 Januari t/m 24 februari

Heerlijk wat dagen bij Lili en Dave gelogeerd , wat was dat fijn zeg weer een lekker bed en zelfs 2persoons wat een luxe . Dan ook nog een warme douche en een Keuken , al moet ik wel zeggen dat ik onderhand wel gewend ben aan mijn slaapzakje en matje , slaap eigenlijk echt heerlijk in mn tent in de buitenlucht en als je dan naar de wc moet midden in de nacht heb je vaak een prachtige sterrenhemel.
Zo een Paar dagen in Nelson :de zoektocht kan beginnen , Auto !
Enorm lastig , maar naar een paar dagen uitzoeken waar ik op moet letten en heel wat informatie verder hak ik dan zaterdag eindelijk de knoop door . Ik Koop de Mitsubishi Galant van 1991 , 25jaar oud , heerlijk zn oude ragbak.

Er zit net een nieuwe WOF :Warrant of Fitness op(APK keuring , moet per 6maanden gedaan worden in NZ ) en REGO : registratie tm eind maart (wegenbelasting) wat ook niet echt veel kost als ik het weer wil verlengen dus dat is top.

Zaterdag 30 januari , Lili en Dave zijn een weekend weg en ik blijf nog lekker 1nachtje slapen heerlijk helemaal alleen.
Zondag is het weer stralend weer , ik ga lekker een dagje naar het strand bij Nelson , dan zou het eigenlijk de bedoeling zijn dat ik naar de Farm zou gaan waar ik savonds ook netjes eerst nog langs ga , maar het bevalt me totaal niet . De boerderij is op de Berg die tegen Nelson aan zit en al het lawaai van het verkeer lanceert daar boven op en ook het uitzicht is echt niks , Zack de eigenaar is een aardige man maar een beetje vreemd en de voorstelling die ik had van op een gezellige Boerderij werken is totaal niet wat ik hier heb.

Toch besluit ik te blijven. S’nachts word ik wakker en kan echt niet meer slapen , ik slaap in mn tent want de caravan die hij me heeft aangeboden stinkt enorm .

In veel gevallen zal je tegen jezelf zeggen kom op probeer even door te zetten , niet zo flauw! Nou in dit geval dus niet , heb niet heel de boel in Nl opgezegd om hier dingen te doen die niet fijn voelen .

Dus……. ik pak mn spullen in leg een briefje neer met geld voor het eten en vertrek, midden in de nacht rij ik weg daar , zonder plan wel dan alleen het plan dat ik al richting Golden Bay ga rijden. Naar 30min vind ik een hele mooie freecamp aan het strand waar ik lekker mijn tentje weer opzet en heerlijk slaap met het geluid van de zee om me heen.
De Volgende dag :beste besluit ooit , volg je gevoel , volgende keer doe ik dit gelijk .

Dit is natuurlijk wat je moet doen als je net een auto hebt gekocht en in Nieuw zeeland zit , gaan reizen!!!

Naar Golden Bay , de eerste week van februari.
Maandag 1 februari , het is weer een stralende dag zo grappig precies zoals de Kiwi’s zeggen Februari is de beste maand nou het lijkt wel vanaf eind januari af aan al beter te zijn het is nu echt zomer. Nou mag ik echt niet klagen want vanaf dat ik hier al ben is het al zo veel mooi weer geweest denk 7dagen in 2maanden regenachtige dagen gehad , alleen onder op zuid was het gewoon toch wel eens flink kout.

Ik rij vandaag naar Takaka , een hippie dorpje vlak bij Golden bay , het is echt heel erg gezellig , het is heel klein met een paar barretjes en winkels maar de sfeer is erg gezellig, veel mensen met wijde broeken en dreads en heerlijk alternatief ik hou er van , jammer dat er geen Surf is anders was ik meteen werk gaan zoeken en hier gebleven.
Ik vind bij de I-Site (informatie loket) een Map van de omgeving en een mooie Campsite voor 7dollar , het is wel 11km van Takaka vandaan maar het is wel de moeite waard om er naar toe te rijden vind ik. Naar een lange onverharde weg van 5KM kom ik dan eindelijk aan op Rainbow Valley.

Een Camping en huis waar een dame de mogelijkheid bied om te overnachten , super leuk , midden in een vallei tussen de bergen , ook weer een beetje dat Hippie gevoel door alle kleurtjes en de mensen die er rond lopen. Op de Camping staat alleen een Duits paar met 2kinderen waar ik uiteindelijk weinig contact mee maak. Zo grappig waren het nu Kiwi’s geweest of Aussies dan hadden we gezellig zitten kletsen.

Bij de camping die enorm Basic is ligt een enorm mooie rivier waar ik heerlijk kan zwemmen het is op sommige stukken echt diep super leuk en het water is weer zo helder, prachtig.
Ik maak savonds nog een mooie wandeling en duik vroeg de tent in want afgelopen nacht was niet zo lang door mijn wilde avontuur  en ik word belaagd door de natuur , Bijen , wespen , vliegen en natuurlijk onze grootste vriend hier in Nieuw Zeeland : THE SANDFLY .


Dinsdag 2 Februari
Vandaag rij ik naar het begin van de Abel Tasman track , onderweg maak ik nog een stop bij een Grove waar ik een spannende wandeling doe , af en toe een beetje van het pad af , heerlijk voel me net een klein kindje als ik verder rij zie ik wat bordjes met dat je uit moet kijken met overlopende Pinguins , dat is een keer wat anders dan overstekende herten. Helaas zie er geen een!

De rit is heel mooi , aangekomen bij de Track doe ik een mooie wandeling , naar 30min draai ik al om , loop pal in de Zon en het is pas 11.30uur maar het is echt te heet aan mn hoofd . De zomer is wel echt heerlijk in nieuw zeeland het is een droge warmte maar in de zon is het zo mega warm. Ik rij een stuk terug naar de Wanui Waterval. Dit is echt een prachtige wandeling onder de bomen omhoog over een pad langs de rivier , aangekomen bij de waterval duik ik het water in bind mn wandelschoenen aan mn rugzak en maak mijn eigen Cannoying tocht door de rivier bedding. Dit is echt zo vet , hier en daar zwem ik lekker, klim over de stenen zo naar beneden , halve wegen klim ik eruit onder de brug door en zo het pad weer op . Ik kom 2meiden tegen Nevin en Michaela , Nevin is een druk enthousiast gezellige Zweedse meid van 24 en Michalea komt van Tjechie , we kletsen wat en wisselen nummers uit . Ik vertrek weer en onderweg stop ik bij een van de

Mooiste stranden om te zwemmen waar ik tot nu toe ben geweest wauw , de zee is zo blauw en het strand mega wit echt prachtig. Wat dan ook echt het heerlijke is aan hier :is dat er bijna niemand is. Tijdens het zwemmen zie ik aan de stenen veel Mossels en een Rog , schrik me natuurlijk kapot onze held op Sokken als het om zulke dingen gaat , lijkt me mega leuk om een Dolfijn te zien maar denk dat ik me net als met de rog doodschrik.

Heerlijk duik het strand op en in mn boek Fifty Shades of Grey die ik gekocht heb voor 1 dollar in een 2e hands winkeltje en gelijk goed voor mn engels om ook engels te lezen. Dan ineens staat Nevin voor mn neus en Michaela komt er ook aan wat grappig ze waren eigenlijk bijna helemaal terug gereden toen ze toch ineens besloten om hier heen te gaan. We spreken af op dezelfde Camping om samen te slapen savonds. Uiteindelijk zie ik ze weinig omdat ik even Wifi moet hebben om met Roos en Hein contact te maken (vrienden die in Nz zijn ) ik duik een mega gezellig Barretje in en bestel een biertje.

10 min later zit ik gezellig met een Canadeese meid te kletsen die ik al eerder op de camping was tegen gekomen het is weer een heerlijke ongeplande verassende dag en avond geworden

Oh en een heel leuk bericht want Roos stuurt dat ze een andere route hebben genomen en de dag erna al in Golden Bay zijn. Wat is het toch een goed besluit geweest om te vertrekken bij de Farm zondag.

Woensdag 3 Februari
Overdag Ga ik met Michaela een mooie wandeling doen in de Labyrinth Rocks en nog wat verderop , Michalea is echt een mega coole Chick we hebben het erg leuk samen, ik neem afscheid en we spreken af dat we in Gisborne samen een surf gaan pakken (als ik terug ben op het noordereiland)

Ik chill wat in mn Nieuwe huisje (mijn auto) echt zo heerlijk om mn huisje op wielen te hebben , behang mn plafon met fotos en dan ineens staan helemaal aan de andere kant van de wereld Roos en Hein naast mijn auto . Wauw zo cool om elkaar hier te ontmoeten.
In de prachtige zon pakken we een biertje uit de koelkast van de Camper die ze bij hebben , wat een luxe heerlijk! En we chillen en kletsen wat.

Van woensdagavond t/m Zondag reizen we samen , het is echt heel gezellig , speel voor een paar dagen hun Guide ;) neem ze mee naar de mooie plekjes waar ik al geweest ben. We hebben heel veel gezellige avonden met heerlijk aan de camping tafel kletsen en bier en wijn proeven.
Vrijdag als we in Nelson zijn besluit ik mijn auto bij Dave en Lili te laten staan en met hun mee te reizen met de Camper , terug komen doe ik wel liftend.

Zaterdagavond gaan we gezellig een paar biertjes drinken in een Cafe in Havelock en ze nodigen mij uit voor een heerlijk etentje bij het Mussel inn restaurant , ik ga voor de Vega Burger hun pakken de Mosselen , die zijn echt heel groot . In een groene mossel passen er wel 3 van die wij thuis gewend zijn. Beetje beschonken duiken we ons bedje in, wat een heerlijke avond weer.

Ik heb nog even onverwachts besloten dat ik nog met ze mee ga tot we in picton zijn voor de Ferry. Zondag Rijden we naar Anakiwa waar hun een mooie Kayak tocht doen . Ik las een echte luie dag in die heb ik al zolang niet meer gehad , fijn zeg zonder schuldgevoel ga ik heel de dag boekjes lezen en luieren in de zon .

Om 16.30 als ze terug komen help ik ze met de kayak uit het water te halen en duik weer even bij de camper op mn handdoek om mn boek verder te lezen . Dan staat er ineens een Man naast me hij had zn auto daar neergezet en komt deze weer halen om weg te rijden. We raken aan de praat over het boek en over het leven en binnen 15min als Roos en Hein terug zijn zitten we gezellig met zn alle aan een biertje . Ash verteld dat hij een Rendier heeft geschoten , Hein is er helemaal wild van , ik als bijna 100% vega is er natuurlijk niet helemaal kapot van maar het is beter dan de Farm industrie dieren dus ik voel er wel wat meer voor.

Even later staan we bij Ash zijn huis hij heeft ons uitgenodigd om te eten en we mogen ook blijven slapen , nadat we de camper hebben geinstalleerd , Hein en Ash het Rendier hebben opgehangen en grasgemaaid onder het genot van een zelfgemaakt biertje duiken we nog een keer de zee in en maken een mooie wandeling die ons bovenop de berg brengt. Met een mooi uitzicht over de vallei en de zon die onder gaat achter de bergen kletsen we wat en lopen we weer rustig naar beneden.

Zodra we terug zijn maken we eten en gaan we gezellig in de vouwwagen die in de tuin staat zitten, het is een heerlijke avond met leuke gesprekken heerlijk eten , biertjes , wijn ,gitaar en zelfgemaakt vuur met een houtje en een touwtje , het duurde even voor het lukte maar als het dan aan is ben je echt mega trots *heerlijk dat basic leven. Om midden nacht stelt Ash voor om nog een keer te gaan zwemmen in de zee want er is licht. Ik snap er weinig van maar we volgen hem , zodra we bij de zee aankomen lopen we de houten steiger weer op als Ash in het water springt zien we prachtige lichtjes.

Hein en ik Duiken het water mee in , het is echt heel erg vet om te zien , lijkt net Magic , bij elke beweging die je maakt zie je allemaal vonkelingen , het is een mooie afsluiter met de mooie sterrenhemel van een super leuke week met Roos en Hein .

Maandag 8 februari neem ik afscheid , heb echt tranen in mn ogen ,maar van geluk! heb zn leuke week gehad en voel me zo gelukkig.

Smiddags Brengt Ash me naar Havelock waar ik een Lift kan pakken naar Nelson . Of het de normaalste zaak ik van de wereld ligt het Rendier in de Auto om aan zn ex vriendin mee te geven als hij zn dochtertje ophaalt , heel apart om te zien maar denk dat dit meer normaal is dan al die arme beestjes in hokjes die geen leven hebben gehad.

Heb binnen 10min een lift van een mega toffe Gozer die in Golden Bay woont John , als ik bij Dave en Lili weer aankom word ik weer met open armen ontvangen en logeer nog een laatste nachtje bij ze voordat ik echt ga vertrekken.

De dag erna neemt Lili me nog mee naar het strand met Muppet de hond en gaan we langs haar vader die en boerderij heeft en plukken we mega veel appels , citroenen, pruimen en noem maar op .Vanuit daar gaan we ook nog langs haar moeder die een prachtige moestuin heeft , wat is dat tof zeg echt organic food , we stoppen nog even bij een prachtige rivier en om de dag nog verder af te maken staat ze erop dat ik blijf eten , we eten echt organic die avond en Vega alleen maar groente , wat voor velen saai zal klinken maar het was echt mega lekker.

Naar het eten vertrek ik en slaap nog een nachtje op de camping in Rai valley waar ik al 2nachtjes eerder in mn eentje heb geslapen en ook nog 1x met roos en hein.

De volgende dag ga ik nog een keer hardlopen , ben de dag ervoor ook al geweest maar wil weer een beetje voor zover dat kan het normale leven oppakken , doe een spannend hardloop sessie door de bossen met allemaal bruggetjes en boomwortels , met natuurlijk een prachtige duik in de rivier , ik ben namelijk bij de Pelorus Bridge aan deze rivier is de Hobbit opgenomen . Dit is echt de mooiste rivier tot nu toe omdat het zo lekker diep is en je overal van de stenen kan afspringen in het water . Heerlijk chill ik hier wat en ontmoet een Zweeds koppel waar ik mee aan de praat raak.

Smiddags maak ik nog een mooie wandeling wat eigenlijk totaal geen goed
idee was want het is veel te warm maar ach had er zinin.

Pik nog een Franse Lifter op en rij door naar Anakiwa waar ik savonds nog gezellig met Ash eet en logeer in zn Dochters bedje die bij haar moeder is.

De volgende dag , mag ik komen kijken bij een speciale Maori gelegenheid , de mensen op het kamp(de school) waar Ash werkt sluiten hun Cursus af met een speciaal Maori Ritueel en moeten als laatste nog een wandeltocht gaan maken in het midden van het Zuidereiland, heel speciaal om te zien.

Ik duik met Ash nog samen in de zee en we nemen afscheid .

Vandaag Rij ik door naar Picton regel de Ferry voor Vrijdag 12 Februari en slaap op een mooie campsite 20 min van PIcton af , het is weer een Doc Campsite en weer prachtig , groot en rustig.

Vrijdag ga ik heerlijk hardlopen neem een duik in de zee wat aardig fris is en rij naar de Ferry die om 14.10uur gaat .

Zo en dan om 17.45uur kom ik weer aan op het noordereiland. En voor het eerst sta ik in de File in Nieuw zeeland , iedereen van de Boot en mensen die net klaar zijn met werken moeten Wellington uit en er is maar een weg , het duurt even voordat ik eruit ben maar weer een mooie ervaring , die niet echt had gehoeven maar dit zal je niet gauw meemaken in Nz Traffic!

Ik rij een end door en Slaap op een Freecampsite , vlak bij een prachtige rivier weer. Voor het eerst heb ik angst om alleen in mn tent te slapen , haha geen idee waarom maar bang denk dat er een enge man mijn tent in komt. De volgende dag als ik wakker word moet ik enorm lachen om mijn angst van de avond ervoor zeker als ik mn buurman zie een oude man met 2 enge honden maar de liefste man op aarde die geen vlieg kwaad zal doen we maken een gezellig praatje en ik vertrek op tijd .

IK rij in een keer door naar Napier wat een best lange zit is want het kan dan wel 300km zijn maar zo als gewoonlijk doe je daar hier altijd langer over met Gem 70 a 100km per uur en wat stops.
Dan kom ik in Napier aan , wat me erg verbaast het is echt heel mooi , onderweg was het enorm droog en afgelegen overal , maar aangekomen bij het strand is het prachtig , het is een heel erg gezellig knus stadje ik moet een beetje aan Italie denken. De zee is prachtig en heel erg ruig , wat jammer is want ik had graag willen zwemmen.

IK vind een leuk hostel met een Campsite waar ik deze nacht overnacht, maak een mooie wandeling langs het strand en ontmoet veel leuke mensen maar eerlijk gezegd naar een nacht vind ik het ook wel weer prima zn hostel , kom graag locale mensen tegen. Super veel chinezen trouwens en meaahn wat kunnen die smerig eten zeg, zat bij de tv te chillen en er kwam er een met een Mie soep aan, nou aan de andere kant van het hostel konden ze haar nog horen slurpen en smaken en toen de kom leeg was ging ze nog eens bijvullen haha Lucky me!

Zondag vertrek ik naar Gisborne ik plan om dit in 2x te doen maar uiteindelijk rij ik in een keer door de route is nog meer afgelegen op sommige stukken dan ik tot nu toe meegemaakt heb zelfs geen Bezine stations , gelukkig had ik hier al wat over gelezen en mn auto nog vol gegooit in Hastings.

IK stop onderweg bij een super mooi meer wat helemaal vol zit met groene alg maar echt prachtig daardoor , beetje blauw en groen en heel veel vogels ik doe hier mn lunch in de zon en even een dutje in de auto. Blijft fijn mijn Huisje op wielen.
Aangekomen in Gisborne ben ik er helemaal klaar mee , het was een enorm lange zit en zo in mn eentje viel dat even tegen vandaag , Gisborne ziet er totaal niet uit zoals verwacht ik rij door naar een camping net iets buiten het centrum , een motorcamp.

De eigenaar is echt een toffe Gozer beetje een Ruige and zegt heel de tijd Yeah Meahn! We raken aan de praat en ik vertel dat ik graag wil surfen en vraag me af of dat kan hier , hij lacht me bijna uit , yeah meah! Haha .

Nu inmiddels al 1,5 week later zit ik nog steeds bij deze Ruige Gozer op de Camping , Zijn naam is Chris . Hij bood me werk aan voor accommodatie de eerste 3nachten heb ik in mn tent geslapen aan het strand en ben af en toe bijna weg gewaaid maar ondertussen heeft hij mij een houten hutje gegeven , erg oud maar super relaxt.

Het werk wat ik doe is 1uur per dag poetsen , hij was zo blij met het werk wat ik deed dat hij me de cabine gaf , wat voor mij mega chill is natuurlijk maar ik moet er wel mee lachen ik doe een beetje de wc’s en de keuken poetsen 1uur per dag en dan stop ik en ga surfen , nou beter kan niet! (alles was wel best smerig dus heb het goed schoongemaakt)

Heb besloten om hier lekker tot eind maart te blijven en lekker veel tijd in mn surfen te steken, wat al heel goed gaat , surfboardje 6.8 gekocht en al aardig wat golven weten te pakken , Gisborne is echt een super spot om te surfen alleen de stad zelf vind ik niks aan , je hebt hier helaas niet dat gezellige knusse surfsfeertje , maar de zee en de surfspots die net iets buiten town liggen zijn zo chill en vaak lig je maar met 5 man in het water doordeweeks , beter kan niet.

Het weer is echt heel erg goed gem. 33graden wat voor Nieuw zeelandse begrippen echt warm is , de Temp is droog maar af en toe echt te warm , maar dan spring ik gewoon lekker de zee in.
Gisborne is de plaats waar als eerste de zon op komt over heel de wereld elke dag en dat is heel speciaal, de camping is pal aan het strand en elke dag sta ik op met de Sunrise en het is prachtig.


Ondertussen plannen aan het maken voor Next , zie het niet zitten denk ik om de winter in Nz te blijven , bevalt me wel die zomer ;) en heb al van veel mensen gehoord dat de wintersport in verhouding met Oostenrijk echt niet zo veel voorsteld hier , je hebt wel een vet funpark en pistes maar het is zo veel kleiner dus even op zoek wat we dan gaan doen , in ieder geval de zon op zoeken .

Kus voor jullie allemaal en tot snel.

  • 24 Februari 2016 - 22:19

    Yolande En Rob:

    Woow wat een verhaal !
    Geweldig dat je het nog steeds naar je zin hebt..
    En inderdaad, je gevoel volgen dat is meestal de beste weg!

    Groetjes en tot snel!
    Rob en Yolande

  • 26 Februari 2016 - 08:31

    Roos:

    Weer super leuk om te lezen en herkenbaar! ;) Wat is NZ toch geweldig, hoop er ooit nog terug te gaan! Geniet er lekker van! X Roos

  • 29 Februari 2016 - 15:14

    Jeanne:

    hoi Cathelijne, wat een leuke en spannende verhalen allemaal! ben blij dat ik het mag lezen.
    dikke kus..Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Gisborne

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2016

18 Maart 2016

24 Februari 2016

Auto gekocht , Meet Hein en Roos en Surf

28 Januari 2016

road trip

19 December 2015

4-12 t/m19 december ,auckland

07 December 2015

24-11 t/m 3-12
cathelijne

Actief sinds 20 Nov. 2015
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 2424

Voorgaande reizen:

20 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: